
Vantara Gyula Békéscsaba Megyei Jogú Város polgármestere a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatához Domokos László és Babák Mihály országgyűlési képviselők által október 5-én módosító javaslatokat terjesztett elő.
Általános indoklása a módosító javaslatok megtételéhez, hogy napról napra újabb és újabb tények bizonyítják, hogy a kormány az elmúlt húsz év legveszélyesebb költségvetését nyújtotta be az országgyűlésnek.
Ez a Bajnai-csomag tovább rontja Magyarország helyzetét, mert ahelyett, hogy saját lábára állítaná az országot, tovább megy a megszorítások kudarcokkal teli útján és a növekedés beindítása helyett továbbra is a nemzetközi hitelek és segélyek lélegeztetőgépén tengeti az országot.
A munkanélküliség egyre nő, a reálbérek csökkennek, a versenyképességi világranglistán hét év alatt harminc helyett csúsztunk vissza, a beruházások pedig – az államadósság drámai emelkedése mellett – folyamatosan esnek vissza.
Az ország megújításához elengedhetetlenül fontos a növekedés megindulása, amely nélkül a költségvetés csak mélyíti a válságot.
Módosító javaslatok:
I. Infrastruktúra és élhető lakókörnyezetet fejlesztő javaslatok:
Összeg: 500 MFt.
2. Kondoros – Békéscsaba közötti kerékpárút kiépítése: A 19,3 km hosszú Körös-völgyi kerékpárút célja: Kondoros – Békéscsaba között, a munkahelyre jutás, mint célforgalom, a lakókörnyezet megközelítése és a turisztikai kerékpározás feltételeinek megteremtése, továbbá alegvédtelenebb közlekedési szereplők biztonságának növelése, mely által a sűrű forgalmú I. rendű úton történő közlekedés kikerülhetővé válna.
Összeg: 650 MFt.
3. Fürjesi út korszerűsítése, kiépítése: Az érintett út a 4432.sz. és a 47.sz. országos közutak közötti szakaszának kiszélesítésével és burkolat megerősítésével, valamint a 47.sz. és 44.sz. utak közötti földút kiépítésével, a megye déli részéről északi irányba áramló jelentős mezőgazdasági forgalom alól tehermentesülne Békéscsaba belterülete.
A kiépített „elkerülő” úton lecsökkenne a balesetveszély, mérséklődnének a forgalom káros hatásai (zaj- károsanyagkibocsátás stb.), és balesetek esetén elterelhetővé válna a forgalom a Békéscsabára bevezető nagyforgalmú (44-47-4432.sz.) utak között.
A kiépítendő út intenzív mezőgazdasági művelésű területeken halad át, így mezőgazdasági feltáróútként is működne.
Összeg: 400 MFt.
4. Budapest – Szolnok – Lőkösháza vasútvonal korszerűsítés megkezdése:
Az érintett vasútvonal felújítására az uniós források rendelkezésre állnak, a magyar fél halogatja a munkák megkezdését.
A 2012-es kezdési időpont elfogadhatatlan.
Összeg: 500 MFt.
5. Békéscsaba városának járdahálózat építése, felújítása: Békéscsabán szükség van járdahálózatot építeni és felújítani a balesetveszély csökkentése és a városias környezet kialakítása miatt.
Összeg: 100 MFt.
II. Munkahelyteremtő javaslat:
2004 nyarán a szocialista kormány elhatározta, hogy véghezviszi az 1.200 dolgozót foglalkoztató- és mintegy 10.000 főt érintő – baromfifeldolgozó privatizációját. Ehhez asszisztált annak idején a városi és a megyei MSZP- SZDSZ vezetés is, mely jóváhagyta és megerősítette ezt a döntést.
Az üzem újraindítása biztosítaná a térség foglalkoztatottságának növekedését, a kapcsolódó gazdasági ágazatok fejlődését.
Összeg: 400 MFt.
III. Szociális és oktatási intézmények korszerűsítési javaslatai::
Összeg: 300 MFt.
2. A békéscsabai Szabó Pál téri iskola nyílászáró cseréje, fűtéskorszerűsítése, hőszigetelése: A több mint 30 éve épült lakótelepi általános iskola nyílászáró cseréje, fűtéskorszerűsítése, hőszigetelése és felújítása, az energia költségek csökkentése az oktatás körülményeinek javítása érdekében szükségessé vált.
Összeg: 400 MFt.
A módosító javaslatokat a Parlament a 2009. november 3-i plenáris ülésen tárgyalja.