szöveg kicsinyítéseszöveg nagyítása
Vantara Gyulát megtalálja:
facebook
YouTube
Twitter
2012.01.20.  
1458 alkalommal olvasva
Az idei (is) a városi gazdálkodás ésszerűsítésének éve lesz

Az oktatási intézmények átszervezését a város tulajdonában lévő gazdasági társaságok összevonása követte 2011-ben. A folyamatos ésszerűsítési törekvésekkel egyidejűleg január 1-jétől újabb fenntartói kötelezettségek hárultak az önkormányzatra, amely újabb racionalizálási kényszert jelent, elsősorban a kulturális feladatok területén. Az új év új szereplője a városi tulajdonban lévő gazdasági társaságokat tömörítő törzsház-konszern is, amely megosztott formában ugyan, de máris átvehette a piac üzemeltetési feladatainak egy részét. Átalakulóban az önkormányzati intézmények és társaságok szerkezete, működése és finanszírozása, Vantara Gyula polgármester a már befejezett és megkezdett változások eredményeiről és a várható újabb átszervezésekről nyilatkozott a csabaimerleg.hu-nak.

Már 2011-et is a racionalizáció évének nevezhetnénk, mintha már akkor elkezdték volna betartani az Állami Számvevőszék év végi jelentésében megfogalmazott tanácsokat. Idén is folytatódik az ésszerűsítés?
- Az ÁSZ jelentése még nyáron készült el, tehát a vizsgálat sok elemével kapcsolatban előzetes konzultációra is volt lehetőség. Elsősorban a kiadáscsökkentő, s ezzel párhuzamosan a bevételnövelő intézkedések egy része eddig is igazodott az ellenőrző szerv észrevételeihez. Emellett a város gazdálkodásának ésszerűsítésében olyan objektív tényezők is szerepet játszottak, mint az oktatásban tapasztalható drasztikus gyermekszámcsökkenés. Az e területen elvégzett intézmény-racionalizáció elsődleges célja ennek a folyamatnak a lekövetése volt. Ugyanilyen objektív tényezők eredménye az is, hogy idén elkerülhetetlenné válik a frissen kibővült kulturális intézményhálózat finanszírozásának felülvizsgálata. Ebben elsősorban a 2011-es tapasztalatokra építenénk, vagyis az egyes intézmények átvilágítását követően, reményeink szerint komolyabb megrázkódtatás nélkül sikerül összehangolni, financiális és tartalmi szempontból is optimalizálni az egyes intézmények működését, vigyázva persze a kulturális szolgáltatások színvonalának megtartására, emelésére. A már meglévő kulturális intézmények működése kapcsán egy olyan egységes szakmai és irányítási struktúra kialakítása a cél, amely a legracionálisabb működést eredményezheti. Ebben a kidolgozás alatt álló, s szándékaink szerint még az év első felében kidolgozott rendszerben kell helyet és szerepet találnunk három új intézményünknek, a Békéscsabai Jókai Színháznak, a Napsugár bábszínháznak és az Ibsen Háznak. Természetesen ebbe a rendszerbe lép be az év második felében az addigra elkészülő Agora is. A tervek szerint többlépcsős ésszerűsítési folyamat első eleme tehát a szakmai racionalizáció, amit 2013 elején követhet az addig szintén kidolgozandó és az új szakmai struktúrához igazodó financiális rendszer.

Akadnak, akik szerint nem lett volna szükségszerű az intézmények átvétele...
- Békéscsaba törekszik arra, hogy a megye közigazgatási-, tudás- és kulturális központjává válva komoly erőfeszítéseket tegyen az ezt érvényesítő feltételek és lehetőségek biztosítása, és az ezért felelős intézmények fenntartása érdekében. Ez egyébként gazdasági programunkban is szerepel. Ha a város nem vette volna át az említett három intézményt, akkor azok vélhetően ma nem működnének, mi pedig előzetes céljainkkal szemben álló döntést hoztunk volna. Ezért kellett vállalnunk az intézményátvétellel járó plusz nehézségeket és felelősséget.

A törzsház konszern januári megalakulásával folyamatos az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működésének ésszerűsítése is. Hol tartanak most?
- A szervezet kiépítése folyamatos, az új menedzsment megkezdte az átvilágítást, a rendszer részletes felülvizsgálatát, amelynek eredményeként több tíz milliós megtakarítást várunk az egyes társaságok összevonását követően.

Az újonnan létrejött konszern vette át a piac egy részének működtetését is. Mennyire volt problémás a tulajdonosváltás?
- Épp ez volt a konszern első sikere, hiszen zavartalanul lezajlott átvétel. Akadálytalan a szerződéskötések menete, mindenkivel hosszú távú megállapodásra törekedszünk. Áremelés nem történt, és úgy tűnik, hogy ehhez a korábbi üzemeltető, a jelenlegi partner is igazodik. Sem az árusok, sem a vásárlók nem szembesültek komoly változásokkal a tulajdonosváltás következtében.

Nem csak a racionalizáció, hanem a fejlesztések éve is lesz a 2012-es esztendő. Több folyamatban lévő vagy idén befejeződő beruházás mellett hamarosan indul a belváros felújítása is. Ezzel kapcsolatban sokszor hangoztatott ellenzéki kritika, hogy több a látványberuházás, mint a valós hasznot hajtó fejlesztés.
- A város csak arra tud pályázni, amit meghirdetnek. Az, hogy korábban rossz célokat tűztek ki, talán nem a mi hibánk, ráadásul más hasonló méretű városokhoz képest Békéscsabán még mindig kevesebb az ilyen jellegű beruházás. Sajnos sokkal ritkábban esik szó a már kiadott ipari telephelyekről, s azokról a csarnokokról, amelyek bérbeadásával eredményesebb volt a tavalyi év is. A belváros felújítása kapcsán pedig igaz, hogy csak hosszabb távon hoz majd hasznot, de ha csak az új főtéren létesülő üzletekre gondolunk, ahol megújult és végre rendezett körülmények között működő vállalkozások, irodák, üzletek működhetnek, akkor máris új csabai munkahelyekről beszélhetünk. Emellett már az előző ciklus gazdasági programjában is meghatároztuk, hogy minden infrastrukturális vagy gazdasági fejlesztést célzó programot megpályázunk, hiszen a 2013-as évtől nem nagyon lesz lehetőségünk az uniós források lehívására. Ha nem éltünk volna ezekkel a lehetőségekkel, akkor nem lenne szennyvízberuházás, nem tudtunk volna ennyi út- és járdafelújítást végezni, nem lenne vízvezeték-rekonstrukció, ahogy belváros revitalizációja és a már említett ipari csarnokok létesítése sem valósulhatna meg.

Ha már a fejlesztéseknél járunk, az új év egyik örömteli híre volt az NFÜ eredménylistája, amelyen számos békéscsabai vállalkozás szervezet neve szerepelt a nyertes pályázók között...
- Így van, összesen 57 csabai vállalkozás és szervezet érintett a fejlesztési és foglalkoztatási programok megvalósítására elnyert több mint 2 milliárdos forrás felhasználásában, ami valóban örömteli dolog. Ebben szociális célokra felhasználható támogatás is akad, de azok a technológia- és telephely-fejlesztési, valamint új munkahelyek teremtését célzó projektek vannak túlsúlyban, amelyek újabb lendületet adhatnak a helyi vállalkozásoknak. Ez a város számára is előnyös, hiszen több adóbevételt jelenthet, és a csabai építőipar számára munkát ad. Ettől függetlenül persze nem lesz könnyű az előttünk álló esztendő, de ahogy eddig, most is mindent megteszünk azért, hogy a város számára minél eredményesebb legyen.


2017.10.16.
42 alkalommal olvasva
2017.10.16.
38 alkalommal olvasva
2017.10.16.
41 alkalommal olvasva


Békéscsaba Megyei Jogú Város
  • Vantara Gyula
    Szent István tér 10. I.emelet 4. ajtó.
    5600 Békéscsaba

    T (+36) 30 / 9454-698
Európai Unió
Kezdőlap Hozzáadás a kedvencekhez Nyomtatás Lap teteje
©2017 Vantara Gyula
parse time: 0.022seconds